informatikai szaktanácsok kezdőknek és haladóknak

IT Pro

IT Pro

Mi mehet tönkre egy laptopban?

2019. március 04. - garaboncos

Alapszabály, hogy minél vékonyabb és "ultrább" egy laptop, annál sérülékenyebb bármely külső mechanikai behatásra és (a csúcsminőségű termékeket leszámítva) elektronikai hiba is annál nagyobb valószínűséggel fordul elő náluk.  A pozitív szélsőség felé haladva folyamatosan emelkedő árakat látunk, ami sokaknak még üzleti kategóriában is nehezen megfizethető.  A minőség itt azt jelenti, hogy kiváló minőségű alkatrészekből, rengeteg teszteléssel ultra-tartósra készülnek a gépek, és ezt akár intenzív használat esetén is tartják.  Az üzleti szériás laptopokat ezért még használtan is erősen ajánlom.

 

A leggyakrabban előforduló (mechanikus) problémák között első helyen: a képernyő hiba.

  1. Képernyő alsó megjelenítő rétege fekete pókháló alakú törése
    szinte minden gyártó szerint olyan behatás következménye, amire nem terjed ki a normál gyártói garancia. Kevés kivétel van, ahol ezt gyártói garanciaként el tudjuk adni.  A szervíz általában fotót kér a sérült alkatrészről, és ez alapján már távolról be tudja azonosítani a garancia elvesztését.  Teljes LCD képernyő csere a bevált megoldás, ahol az LCD árát és a szervíz költséget szükséges fizetnünk. A pókhálós törés oka gyakran egy laptop és fedél közé szorult tárgy, pl. toll, telefon, gémkapocs, stb.

    hp_laptop_broken_screen.jpg

  2. Zsanér kilazult vagy kitörött
    A kilazult vagy bemerevedett zsanér még könnyen javítható, ebben a fázisban már érdemes szakemberhez fordulni.  A laptop fedél nehéz nyílása miatt könnyen észlelhető a hiba, és fontos nem figyelmen kívül hagyni, hogy a későbbi törés - ami a műanyag rögzítő ház törése - elkerülhető legyen.  A törést követően az LCD keret és a ház egyaránt sérülhet, a további károkat megelőzendő a laptopot mielőbb nézessük meg egy szakemberrel.

 

Ha a laptop nem akar elindulni, vagy rendszertelen időközönként leáll: tápegység csatlakozó sérülés vagy akkumulátor hiba

  1. Tápegység csatlakozó sérült
    kerüljük a töltő kábel megrántását és leejtését - utóbbi az adaptert teheti tönkre, előbbi az adapter kábelét vagy rosszabb esetben a laptopba épített aljzatot károsítja és komoly javítási költséggel járhat!)
  2. Akkumulátor hiba
    Ha a gép telepről használva leáll, esetleg erre mutató üzenetet küld, akkor az akkumulátor cserére szorul.  Akkumulátor javítást kevesen végeznek és nem is ajánljuk, mert inkább megéri gyári vagy jó minőségű utángyártott akkumulátort venni. Vigyázzunk a gagyi kinézetű és feltűnően olcsó csere-alkatrészekkel, mert az egész készüléket tönkretehetik!  Figyelem: a teljesítmény csökkenés és/vagy teljes működésképtelenség befolyásolhatja a telepes működést is!
  3. Túlmelegedés
    Az idők folyamán a CPU és alaplap közti, hő vezetéshez nélkülözhetetlen hűtőpaszta, vagyis hűtőzsír elpárolog vagy elöregedik, ezzel a központi processzor hőmérséklete erősen megnő.  Erre a számítógép fokozza a ventillátor fordulatszámát (felszálló repülőgép v felpörgő motor hang-szerű) vagy lassítja a CPU-t, mivel a teljesítmény csökkenése csökkenti a melegedést is. A szobában szálló port a laptop ventillátora a hűtésre használt levegővel behúzza és tömbösíti, vagy más alapvető hűtő komponens, pl. ventillátor is meghibásodhat. A központi processzor (CPU) vagy a GPU halálához halálához vagy egyes alaplapi részek hibás működéséhez vezethet.  Érdemes az eszköz rendszeres - pl. évenkénti vagy kétévenkénti - tisztíttatása szakemberrel.  Például e blog gazdája és a Laptopszaki (Budapest) díjmentes bevizsgálással vállal tisztítást.  A melegedés okának felderítéséről itt lehet bővebben olvasni.

 

Beviteli eszköz hibák (általában amikor evés/ivás alatt is használjuk a gépet)

  1. Laptop billentyűzet és/vagy egér folyadékkal leöntve, bemorzsázva
    A laptop nedvesedése esetén első teendő a teljes áramtalanítás - ha nagyobb mennyiségű a folyadék, akkor mindenképpen!  A laptop tisztítás végéig az áramot ne is kapcsoljuk vissza, ha nem akarunk rövidzárlatot.  Ha csak a billentyűzet sérült, szerencsénk lehet.  Ha értékesebb alkatrészek közé is befolyt a folyadék, akkor hosszabb és költségesebb javítás elé nézünk.  Hogy ezt a szakik megállapíthassák, szervízbe vagy technikushoz kell juttatni a gépet.  Az esetek nagyjából felében a billentyűzet tisztítása vagy cseréje elég, így 1-10 napos munkával és kb. 10-40eft költséggel megvan a javítás. Ha a beömlött folyadék nem tartalmazott cukrot, megpróbálhatjuk a házi kiszárítást (de arra vigyázzunk, hogy ne melegítsük túl az alkatrészeket!).  A morzsák és más szilárd ételek eltávolítása speciális porszívóval vagy sűrített levegővel történhet.
  2.  USB és/vagy bluetooth eszközök nem kapcsolódnak
    Ellenőrizni kell, hogy az eszköz más géphez kapcsolódik-e.  Ha nem, akkor a külső eszköz szorul cserére.

 

Elektronikai (hardver) hibák

  1. HDD olvasási hiba: gyakran mechanikai sérülés (leesés, koccanás, extrém hő) következménye, mielőbbi adatmentéssel és HDD cserével orvosolható;
  2. Grafikai-megjelenítési hiba esetén gyakran a grafikus chip, az LCD kábel, alaplap hiba vagy a kiégett kijelző háttérvilágítás az ok. Beazonosításában segít megtudni, hogy a laptop üzemképes-e külső monitorral;
  3. Alaplap hiba: általában teljes üzemléptelenség mutat erre. A laptop legdrágább és legnehezebben ki- és beszerelhető komponense, ezért ha teljes alaplap cserére van szükség, meggondolandó a selejtezés;
  4. SSD hiba: új technika révén az egyszerűbb eszközökkel való adatvisszanyerés esélye 30% alatti, tehát ebben az esetben különösen fontos a naprakész mentés megléte;
  5. A fentieknél nehezebben beazonosítható hibák e blogban nem szerepelnek.

 

Szoftverhibák

  1. Számítógép belassulása - ritkábban nem szoftverhiba is okozhatja;
  2. Vírusfertőzés vagy más rosszindulatú programmal való fertőzöttség miatt adatok eltűnnek vagy olvashatatlanná válnak;
    ransomeware_d2_d.jpg
  3. Windows (vagy más operációs rendszer) nem képes elindulni;
  4. BIOS túl régi: újabb alkatrész nem kompatibilis, belső működés hibás (pl. túlmelegedés).

 

Ajánlás

A hardverhibák (elején) a kérdéses alkatrész cseréjével vagy javításával oldhatók meg.  A szoftver hibák (végén) az operációs rendszer vagy más szoftver javításával vagy újratelepítésével orvosolhatók. 
Figyelem!  Adatvesztés bármely esetben történhet!  Így különösen fontos, hogy legalább havi, de inkább heti vagy napi rendszerességgel legyen mentésünk. A mentés alternatívájaként szokás emlegetni a fájlok több helyen való tárolását - pl. Dropbox, Onedrive, iCloud, stb. -, de a felhős tárolás a zsarolóvírusok ellen például nem nyújt biztos védelmet.

Ajánlott a kérdéses eszközök időszakonkénti - pl. éves, kétéves - átnézetése és tisztítása, valamint a szoftveres beállítások és programok - akár igen rövid - átnézése.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://itpro.blog.hu/api/trackback/id/tr3214665937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása